قرض الحسنه قرضی نیكو و پربركت

sandogh1

قرض الحسنه همان وام نیکو است که قرآن از آن در آیات گوناگون یاد نموده است [i] که به عنوان نمونه بعضی را متذکر می شویم.« مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَریم»ٌ [ii]

قرآن برای آن شرائطی قائل شده است که بعضی از آن شرایط را ذکر می کنیم:

۱ـ قرض الحسنه باید در دست افرادی قرار گیرد که سخت محتاجند [iii] .

۲ـ با اخلاص همراه باشد [iv] .

۳- با منّت و اذیت همراه نباشد [v] .

آثار قرض الحسنه:

۱ ـ تامین نیاز عموم جامعه اسلامی.

همان طور که اجتماع برای استقلال و پیشرفت و سربلندی خود نیازمند افرادی مجاهد، مبارز، و ایثارگر است، به افراد سخاوتمند و جواد هم نیازمند است، که از هر گونه بذل و بخشش در راه تأمین منافع عمومی و حمایت از محرومین جامعه، دریغ نورزند.

۲ـ وام به خدا، سودش چندین برابر است. « فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافًا کَثیرَة» [vi] . اضعاف خودش جمع است ولی با واژه « کثیرا » تاکید شده است.

در برخی احادیث وارد شده است:« علی باب الجنه مکتوب القرض ثمانیه عشر و الصدقه بعشر و ذلک لان القرض لا یکون الا فی ید المحتاج و الصدقه ربما وقعت فی ید غیر محتاج » [vii]

حضرت امام صادق علیه السلام فرموده است:«بر درب بهشت نوشته شده، که پاداش صدقه ده و پاداش قرض هیجده، زیرا قرض همیشه در دست افراد نیازمند قرار می گیرد، ولی صدقه گاهی در دست افراد غیر محتاج قرار می گیرد.»

۳ـ وقتی به بندگان خدا ترحم و توجه نمائیم، خداوند برکات زمین و آسمان را به روی ما می گشاید. پس تصور نکنید انفاق و قرض شما به خدا، اموال شما را کم می کند، بلکه توسعه و تضییق سرمایه ها، به دست خداوند متعال است، اوست که می تواند با برکات زمین و آسمان به آن وسعت بخشد. [viii]



-[i] سوره مائده، آیه ۱۲- سوره  بقره ،آیه  ۲۴۵-  سوره حدید، آیه ۱۸ ، سوره تغابن ، آیه ۱۷٫

[ii] – سوره حدید، آیه ۱۱ .ترجمه: کیست که به خدا وام نیکو دهد (و از اموالی که به او ارزانی داشته انفاق کند) تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟و برای او پاداش پر ارزشی است!

[iii] سوره بقره آیه ۲۷۳

[iv] آیه ۲۶۴ سوره بقره

[v] آیه ۲۶۵ سوره بقره

[vi] – سوره بقره ، آیه ۲۴۵٫

[vii] – سفینة البحار، ج ۲ ص ۴۲۴ ماده قرض .

[viii] – سوره  بقره، آیه ۲۴۵، «وَ اللّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ » ، تفسیر  نمونه، ج ۲۳ ص۱۶۲- ۱۶۰٫

منبع :‌پایگاه اطلاع رسانی حوزه